NAK, SAKITMU SAKITKU

Baru pertama kali saya melihat anak kejang
Jantung saya berdebar kencang
Tulang saya tiba-tiba terasa lemas
Sesaat saya melihat dia tak bergerak
Aisyah, maafin Bunda ya, Nak
Mungkin saja engkau lelah Bunda bawa pergi kemana-mana
Meski terlihat ceria saat pergi tapi tubuhmu merasa lelah
Saya langsung merasa bersalah
Dua kali Aisyah masuk rumah sakit dan dua kali saya merasakan sakit yang sama
Pertama pada usia menjelang dua bulan terkena pertusis, setiap batuk wajahnya membiru seperti kehabisan nafas, dan saya ikut tak bernafas
Kedua saat ini, kejangnya membuat lemas tulang saya
Lekas sembuh, Nak
Kita akan lebih banyak di rumah, ya, bermain dengan Ayah yang setiap engkau di luar kota Ayah yang sering engkau panggil-panggil
Sesekali ke luar kota tak apa ya, Nak? tapi Bunda akan atur ritmenya biar engkau tak kecapekan
Sakitmu sakitku, Nak
Lekas sembuh sayang...



No comments:

Post a Comment